تبلیغات
مهندسی شیمی علوم و تحقیقات فارس ورودی 89
مهندسی شیمی علوم و تحقیقات فارس ورودی 89
ای که با نامت جهان اغاز شد..وبلاگ ما هم با نامت باز شد 
قالب وبلاگ
سلام خانم ها و اقایون مهندس...با ارزوی ترمی خوب و پر فعالیت واسه هم
هممون..اقای حقیقی زحمت کشیده بودن یه مطلبی در مورد مسابقات کمیکار گذاشته بودن حالا من میخوام تاریخجه کلیه دورهای این مسابقات و بزارم به امید اینکه بتونیم با همدیگه موفق بشیم..هر 3 روز یک تاریخچه...انشالا واسه سال های اینده

اولین دوره مسابقات کمیکار

 


اولین دوره مسابقات کمیکار

 

اولین مسابقه كمیكار ایران برای اولین‌بار در كشور همزمان با نهمین كنگره ملی مهندسی شیمی ایران در دانشكده مهندسی شیمی دانشگاه علم و صنعت ایران در روز چهارم آذر ماه 83 برگزار شد. هدف این مسابقه فراهم آوردن زمینه‌ای برای مشاركت دانشجویان مهندسی شیمی برای طراحی و ساخت ماشین كوچكی است كه با انجام یك واكنش شیمیایی نیروی محركه آن تأمین می‌شود. مسابقات به صورت تیمی بین دانشجویان مهندسی شیمی كشور برگزار شد و هر تیم متشكل از حداقل 3 عضو و حداكثر 10 عضو دانشجو بود.

این دوره از مسابقات بعنوان اولین مسابقه ملی كمیكار كشور بر طبق زمان‌بندی زیر به انجام رسید.

داوری پوستر

پوستر تیم ها كه در روز پذیرش از آنها گرفته شده بود در سالن پوستر مسابقات نصب شده بود. در این پوستر تیم ها تمامی اطلاعات مربوط ماشین خود شامل نوع سوخت (واكنش مورد استفاده)، سیستم انتقال نیرو، نحوه طراحی بدنه و اجزای آن، وزن ماشین، محاسبات مربوط به میزان سوخت و مسافتی كه ماشین طی می كند و برخی تیم ها هم جنبه های زیست محیطی ماشین خود را در پوستر آورده بودند.

برای داوری پوسترها، یك نفر از اعضای تیم برای پاسخ‌گویی به سؤالات داوران حاضر شد. داوران پس از مشاهده پوستر و پاسخ‌های هر تیم، یك امتیاز برای هر تیم قائل می‌شدند كه در پایان مسابقات این امتیازات جمع‌بندی و سه پوستر اول مشخص شد.

نكات مهمی كه در امتیاز هر پوستر اهمیت داشت عبارتند از نحوه طراحی، نوع سوخت، كارایی و كم خرج بودن طرح، توانایی صنعتی شدن طرح و رعایت مسایل زیست محیطی.

مسابقات قلق‌گیری

این بخش برای آشنایی تیم ها با زمین مسابقه در نظر گرفته شد. طبق اعلام كمیته برگزاری در مراسم افتتاحیه، هر ماشین بایستی بار300 میلی لیتر آب را به میزان 20 متر با خود حمل كند. (همین میزان بار و مسافت برای مسابقات اصلی نیز اعلام شد.)

ترتیب حضور تیم‌ها با توجه به قرعه‌كشی انجام شده در مراسم افتتاحیه انجام شد. به این ترتیب كه تنها یك تیم در سالن مسابقات برای آزمایش ماشین خود حاضر بود و 5 تیم بعدی در سالن آماده‌سازی، مشغول آمده كردن ماشین خود بودند. به هر تیم از زمان حضور در سالن مسابقات، تا زمانی كه ماشین آن تیم شروع به حركت می‌كرد، 2 دقیقه فرصت داده شد. در صورتی كه آماده‌سازی برای حركت هر تیم بیشتر از زمان فوق طول می‌كشید با رای هیأت داوران، آن تیم از دور مسابقات كنار گذاشته می‌شد.

در این بخش فاصله تیم ها از خط پایان به عنوان خطا (خطای مثبت و منفی) برای هر تیم منظور میشد و در صورت خروج ماشین از خطوط كناری زمین داورانی كه حضور داشتند، ماشین را به داخل زمین هدایت كرده و یك امتیاز منفی برای آن تیم در نظر گرفته میشد.

مجموع این دو خطا به عنوان ركورد برای هر تیم ثبت گردید.

مسابقات اصلی

این بخش كاملاً مانند مسابقات قلق‌گیری انجام شد، با این تفاوت كه ترتیب تیمها براساس ركورد ثبت شده در مرحله قبل در نظر گرفته شد. (تیم با خطای بیشتر، اول به انجام مسابقه پرداخت.)

نتایج مسابقه

1ـ نتایج بخش پوستر

-خودروی «سمند 1» با مكانیزم تجزیه آب اكسیژنه در مجاورت سولفات آهن ارائه شده از سوی دكتر غلامحسین صدیفیان (سرپرست)، سید محسن حسینی، طاهر میرزازاده، نیما مومنی، مجید عماری و فائزه بخشنده از دانشگاه اراك،

-خودروی «شبدیز» با مكانیزم پیل و موتور الكتریكی مس و روی ارائه شده از سوی دكتر محمد صادق حاتمی پور (سرپرست)، محمد معینی، سحر افضل، الهه توكلی‌فر، مهرناز جولازاده، ساره رضایی و فرنوش گودرزی از دانشگاه اصفهان

-خودروی «گروه 4» دانشگاه اصفهان با مكانیزم پیل الكتروشیمیایی محلول نقره و الكترود منیزیم و استفاده از آرمیچر ارائه شده توسط دكتر محمد صادق حاتمی پور و دكتر محمد كاظم امینی (سرپرست)، مریم منتظر القائم و سیمه نصر

2ـ نتایج بخش عملكرد

از بین 27 خودروی راه‌یافته به بخش عملكرد نیز، خودروی «ایرانول» با مكانیزم حجمی توربینی اسید فرمیك و جوش شیرین ارائه شده از سوی دكتر محمد تقی صادقی (سرپرست)، هدی سادات امامی، نگار منافی راثی، مهرزاد حجت و دنا پور جعفری از دانشگاه علم و صنعت ایران و خودروی«گروه یك» دانشگاه صنعتی امیركبیر با مكانیزم حجمی پیشرانه - سوخت جامد كلرات آمونیوم و آلومینیوم در مجاورت اكسید آهن ارائه شده توسط دكتر فریبرز رشیدی (سرپرست‌)، نگین شهشهان، شایسته رضاخو،
علی جراحی، بهنام برهمن و حسین دهقانی احمد آبادی به رتبه اول دست یافتند.

هیات داوران هیچ تیمی را حائز شرایط دریافت رتبه دوم ندانست و خودروی« FCC » با مكانیزم حجمی آب اكسیژنه و یدید پتاسیم ارائه شده از سوی دكتر شریعتی (سرپرست)، اكرم مهر علی، سمیه محمدی، مجید معصومی، امین مرادی، جعفر دشتبانی و پویا آزادی از دانشگاه تهران به رتبه سوم دست یافت.

خودروی های «دلتا» از دانشگاه علم وصنعت و «سمند 2 » از دانشگاه اراك نیز به ترتیب به رتبه های چهارم و پنجم دست یافتند.

خودروی «دلتا» با مكانیزم آب اكسیژنه در مجاروت كاتالیزور دی اكسید منگنز ـ حجمی توربینی دیفرانسیلی از سوی دكتر متین پروری (سرپرست)، محمد امین ثباتی، مانی صفا میرزایی، سید یوسف بنكدار و خودروی «سمند 2 » با مكانیزم آب اكسیژنه در مجاورت سولفات آهن توسط دكتر غلامحسین صدیفیان (سرپرست)، ‌مهدی متاجی، سید ابوالفضل محتشمی، مسعود دریایی و اسماعیل افشار ساخته شده اند.

رتبه ششم بخش عملكرد نخستین مسابقه كمیكار ایران نیز به خودروی «پلی كم» از دانشگاه امیركبیر با مكانیزم تجزیه آب اكسیژنه در حضور كاتالیست دی اكسید منگنز با شروع كننده KMnO4 ارائه شده از سوی دكتر فرزین زكایی (سرپرست)، میثم مقدم رضایی، سعید صادق پور‌، مهسا مهرداد، نیلوفر عبد حق، مهدی میرعارفین، مجید علی آبادی و نیلوفر فتورچی و رتبه هفتم این بخش به خودروی «Sans Brake » با مكانیزم حجمی پیشرانه اسید استیك و جوش شیرین ارائه شده از سوی دكتر محمد تقی صادقی (سرپرست)، ساناز مصدق صدفی، فرامرز جودكی و بهمن موذنی تعلق گرفت.

3ـ ماشین برتر

هیات داوران این مسابقات همچنین از تیم دانشگاه كاشان به سرپرستی دكتر غلامحسین صدیفیان و حضور زهرا صاحب نظر، فائزه فربد، نجمه دهقانی زواره و علیرضا خسروی با خودروی «پژو» به عنوان ارائه دهنده طرح برتر تقدیر كرد.




طبقه بندی: خبر علمی،
[ یکشنبه 17 مهر 1390 ] [ 01:59 ب.ظ ] [ راضیه دلیری فرد ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ


با سلام!
این وبلاگ با هدف اطلاع رسانی اخبار ورودی های 89 مهندسی شیمی دانشگاه علوم و تحقیقات ایجاد شده و آماده انتشار مقالات, مطالب, درد دل و حرفهای نگفته شما دوستان عزیز است.
به امید همکاری شما (حتی شما دوست عزیز!)

آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب